Martí Anson | Els constructors prodigiosos. Projecte d’un partit per a la Presó de Mataró

Martí Anson (Mataró, 1967)

Martí Anson, després de llicenciar-se en Belles Arts, ha estat arquitecte (Bon dia, Sala Montcada, Fundació “La Caixa”, 1999-2000 i L’Apartament, Galeria Toni Tapies, 2002); futbolista (L’angoixa del porter al penal, Iconoscope, Montpellier 2001); director de cinema (Walt & Travis, 2003), realitzat al Wexner Center de Columbus Ohio, EUA; constructor de vaixells (Fitzcarraldo, cinquanta-cinc dies treballant en la construcció d’un veler Stela 34 al Centre d’Art Santa Mònica 2004-2005); lladre de quadres (Mataró / Montreal, Circa Gallerie de Montréal, 2006); paleta construint una rèplica d’un edifici a Estats Units, mirant de contribuir en la preservació del patrimoni local (Martí i la fàbrica de farina, Lucky 7, Biennal Site Santa Fe, 2008, Santa Fe Nou Mèxic, EUA); transportista, intentant transportar una fàbrica de la seva ciutat natal a Lió (Martí i la Fàbrica de xocolata, Rende-vous 09, X Bienal de Lyon, FRAC Villaurbane); i pintor de parets, pintant les parets d’una galeria dels colors de dos equips de futbol i els seus resultats (El preu dels colors, Galeria Toni Tàpies 2009-2010). També ha buscat fortuna muntant una empresa de chauffeurs amb la col·laboració de Latitudes (Mataró Chauffeur Service, No soul for Sale, Tate Modern, Londres 2010); treballar per recuperar el mobiliari que va fer el seu pare durant els anys 60 a la ciutat de Mataró (Joaquimandson, Meessen de Clerq Gallery, Brusseles, 2011); i també recuperar el cartell d’una entitat bancària desapareguda amb motiu de la crisi econòmica (Mataró: laboratory of Spain. EVA-INTERNATIONAL. Lymerick, Irlanda, 2014). També es va dedicar a l’arquitectura recuperant una casa de vacances que va dissenyar el seu pare als anys setanta (Catalan Pavilion. Anonymous architect, Nouvelles Vagues, Palais de Tokyo, París, 2013; Fundació Suñol Barcelona 2014 i Beaufort 2015 Triennial de Bèlgica, 2015) i obrint una botiga de mobles (Espècies d’espais, MACBA i La Botiga de l’Anson, BE-PART Waregem, 2016-2017). El 2019 es va plantejar el muntatge d’exposicions com una altra forma de fer art (Trhoback, 70,80,90,00, Galeria Estrany de la Mota 2019). A dia d’avui, s’està plantejant si ser professor de Belles Arts a Barcelona podria ser un bon projecte artístic. Per això, acompanyat d’estudiants i amics, va entrar en una fàbrica i amb un munt de fustes es van dedicar a jugar: (Una exposició de debò, Centre d’Art Contemporani Fabra i Coats, Barcelona, 2021), per després anar a la Presó de Mataró i continuar jugant (Els constructors prodigiosos, M|A|C Mataró Art Contemporani, Mataró, 2023).
www.martianson.net