Zona intrusa 10. Els uns i els altres

Zona Intrusa 10. Els uns i els altres ens proposa explorar les relacions que s’esdevenen en el context d’un institut de secundària com a sistema on conviuen diversos organismes vius (estudiants, docents, conserges, personal de neteja, manteniment…) en un medi físic (aules, passadissos, patis, cafeteria, recepció…). Entenem que l’engranatge que posa en funcionament el centre consta de moltes petites peces que intervenen en el dia a dia, i que obrir la mirada cap a les persones i feines que ens hi són invisibles és una manera d’entendre i apreciar el sistema i el lloc que hi ocupem, per, d’aquesta manera, implicar-nos en el dia a dia i repensar les nostres accions, actituds i compromisos. Els estudiants han tingut l’oportunitat de descobrir aquesta complexitat, que els ha dut a entendre i a relacionar-se amb els diferents organismes i a comprendre que elles i ells mateixos en són una part tan important com el personal de neteja. En definitiva, es tracta de posar nom al nostre lloc i situar-nos-hi tenint en compte els uns i els altres.

Durant la itinerància del projecte pels sis centres participants s’han realitzat diferents sessions, estructurades en quatre blocs que parteixen de la investigació del context, el marc de la creació contemporània i la creació:

Primer bloc: Cartografia / Investigació

Hem analitzat mitjançant els plànols els espais del centre i els organismes que l’habiten prenent consciència de la complexitat del sistema i de les nostres relacions amb aquest.

Segon bloc: Constel·lacions contemporànies

Ens hem servit d’obres de les artistes Raquel Friera (“element intrús”), Janet Cardiff, Sophie Calle, Mireia Saladrigues i Anna Izquierdo per descobrir junts estratègies artístiques que ens permeten descobrir nous llenguatges per posar nom a la realitat, o per transformar la nostra mirada cap a les persones presents en institucions com els museus o les escoles que realitzen tasques invisibilitzades.

Tercer bloc: De la teoria a la pràctica

L’atzar ha assignat als estudiants un espai, un organisme i un format artístic. Per crear les càpsules artístiques aquests han tingut un temps de creació molt limitat, que ha servit per experimentar la seva capacitat de crear i estructurar de manera concisa la visió que tenen sobre els centres educatius i sobre elles i ells mateixos.

Quart bloc: Compartim creacions

L’últim pas ha estat mostrar les creacions a les companyes i companys i rebre’n un retorn constructiu. Tant en el rol de mostrar les creacions com en el de valorar les obres dels companys s’han posat en joc els llenguatges i criteris que han crescut durant el desenvolupament del projecte.

Raquel Friera, Una escola brillant

L’“element intrús”, l’artista Raquel Friera, posa en relació les treballadores de la neteja i els lavabos de l’institut a través d’una instal·lació sonora. Els lavabos són per a les treballadores un dels espais més delicats de netejar, i alhora per als usuaris aquest és un lloc que sempre volen trobar net; però, pensem alguna vegada en la persona que el neteja? Per fer-nos prendre consciència sobre la importància d’aquesta feina invisibilitzada, Friera ha realitzat un document sonor en el qual es barregen els sons de la neteja del lavabo i alguns testimonis de treballadores de la Fundació Tàpies centrats en l’acte de netejar aquest espai, les condicions laborals o les qüestions de gènere.

Exposició

A Can Palauet i en el marc de l’exposició dels deu anys del projecte Zona Intrusa, s’exposa una interpretació mural de la itinerància, obra de Meritxell Romanos i Paula Ventades, artistes-educadores del projecte, especialment pensada com a eina per a professionals de l’educació.
Les obres realitzades pels estudiants les podreu trobar al blog Els uns i els altres, una proposta de navegació interactiva que us permetrà explorar les convergències que es generen entre les produccions dels joves.
Per tal d’acostar l’exposició als centres educatius hem creat un simulacre site-specific inspirat en el nostre convidat, Jordi Ferreiro (enllaç vídeos de Jordi Ferreiro). Us convidem a visitar els instituts i a conèixer els espais que han estat protagonistes de l’experiència Zona Intrusa 10. Només necessiteu un dispositiu amb connexió a internet i un lector de codis QR. Els plànols situats a l’exterior de cadascun dels centres us indicaran la situació de les càpsules, a les quals podreu accedir a través dels codis. Comencem?