Obres els dipòsits_ Lúa Coderch | La part que falta

Obres els dipòsits

és un projecte que vol activar les col·leccions històriques dels nostres museus tot fomentant el diàleg entre la creativitat artística contemporània i els fons museístics, en especial, d’aquells que romanen als magatzems, al marge de l’espectador. És a dir, a l’ombra. Es tracta, per tant, d’un exercici de recuperació de la memòria però també i, sobretot, de reconsideració del passat a través de la mirada d’artistes compromesos amb la contemporaneïtat a través del qüestionament d’allò que configura la nostra realitat.

Tot proposant alternatives d’aproximació a l’art des de l’extensió imaginària de les obres i no del seu valor artístic, l’escletxa atemporal sobre la qual hauran de treballar els deu artistes seleccionats, alhora que servirà per apropar llocs allunyats en l’espai i el temps, fomentarà l’activació de nous significats i promourà el diàleg amb el passat des dels paràmetres del present.

En sintonia amb la revisió de fons museístics endegada arreu del país per estudiar, des de perspectives imaginatives, les obres que habiten en els dipòsits dels museus o per restaurar, a través d’interpretacions originals, agosarades i/o crítiques, el valor d’unes obres invisibles o pràcticament desconegudes, l’interès del projecte Obres els dipòsits rau en la simultaneïtat d’una acció pensada per fer descobriments en col·leccions museístiques tant allunyats geogràficament com units pel fet de sortir a la llum al marge dels conceptes de la museografia habitual. Es tracta, per tant, de treballar altres formes de mostrar tresors ocults amb la idea de crear un museu de museus, un museu de curiositats. Un museu expandit en deu seus que un cop hagi tancat les seves portes només es podrà tornar a visitar a través del llibre on es recollirà el treball dut a terme per cada un dels artistes, els trets més rellevants de les seves intervencions i un petit un assaig destinat a posar en valor la revisió de fons museístics des de mirades enginyoses i la possibilitat d’entendre que col·leccionar no és només adquirir obres sinó també, i sobre tot, conservar, investigar, ordenar i comunicar coneixement.

Amb l’ànim de dotar de coherència la tesi d’un projecte que pivota al voltant de deu intervencions artístiques diferents, totes elles de caire temporal en cada espai, es proposa partir d’una metodologia de treball tant simple i inqüestionable com unes meres instruccions d’ús 2. Es tracta de deu passos que cada artista haurà de seguir per endegar el que haurà de ser el seu projecte, establir acords amb els equips tècnics i de conservació de cada museu, negociar els seus dubtes amb el curador del programa i materialitzar la seva proposta d’acord a les clàusules que s’hagin determinat.

Frederic Montornés
Agost, 2019

 

2 Les instruccions:

1. Entra al museu
2. Selecciona tres obres del dipòsit que no es mostrin habitualment
3. Descarta les obres que no puguin sortir a la llum
4. Selecciona una de les obres
5. Recull tota la informació que trobis en relació aquesta obra
6. Escriu un text de 500 paraules màxim que argumenti la teva selecció
7. Pensa una manera de treure-la a la llum
8. Determina els passos a seguir per a dur a terme el teu projecte
9. Materialitza la teva proposta
10. Presenta-la com creguis convenient