Allà on no ens demanen | Jornades d’art i educació

El Programa d’Arts Visuals de l’Oficina de Difusió Artística (ODA) de la Diputació de Barcelona té per objectiu general donar suport a les polítiques locals d’art contemporani.

A més de les exposicions itinerants que ofereix als municipis de la demarcació de Barcelona, les quals compten amb un servei educatiu que treballa  la formació de públics, el programa ofereix una línia de formació i de professionalització dels tècnics municipals d’arts visuals a partir de laboratoris de treball.

Aquests laboratoris permeten a aquests tècnics investigar i experimentar els temes d’interès relacionats amb l’àmbit de l’art contemporani i les polítiques municipals amb arts visuals. Els laboratoris compten amb la participació de professionals convidats que ajuden a establir aquests diàlegs d’intercanvis i coneixement dels projectes realitzats.

Porositats
Laboratori d’art i educació  

El laboratori Porositats vol investigar i experimentar l’articulació entres les arts visuals i l’educació en l’àmbit municipal i, des de principis de 2016, es desenvolupa a tres municipis: Granollers, el Prat de Llobregat i Terrassa, en col·laboració amb ACVIC Centre d’Arts Contemporànies.

Aquests són els projectes:

PorositatsLab I Granollers: [Memòria]

Memòria gira al voltant del poder evocador de les fotografies de temps passats, dels moments emotius que contenen, però també de la seva fragilitat física, i estableix un paral·lelisme amb la nostra memòria.

El projecte, liderat pel Museu de Granollers, el Servei Municipal de Cultura de Granollers, Educació i Joventut i l’institut Celestí Bellera,  i coordinat per Glòria Fusté, es planteja a partir de la combinatòria entre escoles (educadors i alumnes), institució cultural (tècnics municipals i gestors d’espais culturals), creadors (artistes, dissenyadors).

A través del treball del concepte de la memòria – un dels eixos transversal de la col·lecció d’art contemporani del Museu de Granollers – el projecte vol aproximar diferents artistes i obres del fons als alumnes, i alhora construir un seguit d’eines que els ajudin a llegir i aproximar-se als llenguatges plàstics contemporanis. L’artista convidat en aquest primer Laboratori és Lluís Estopiñan amb l’obra Disclosed Memory (2016).

PorositatsLab I El Prat de Llobregat: Modulacions [La Paraula]

Modulacions, coordinat per Cristina Castells i José Antonio Delgado,  és un projecte que s’havia activat a partir d’un encàrrec polític d’oferir l’espai expositiu de la biblioteca del Prat de Llobregat a joves de la ciutat amb inquietuds artístiques i que s’ha desplegat al llarg de vàries edicions des de 2013 en les quals hi ha col·laborat /UNZIP, Joves.Prat, l’Escola d’Arts i diversos centres educatius del Prat.

El 2016 el projecte es trobava en una fase de replantejament, i es proposà la idea de dur a terme una formació per a docents de centres educatius del municipi amb la finalitat de posar en valor l’art com a eina pedagògica i establir un vincle crític entre els centres i la ciutat, tot enfocat a promoure el desenvolupament d’un projecte d’art dins el marc del cicle Modulacions d’art a la biblioteca en que hi col·laboren infants, joves, mestres i artistes. Els centres educatius que han participat en aquesta edició són l’Escola Pepa Colomer, l’Institut Escola del Prat i l’Institut Badiri Guilera.

PorositatsLab I Terrassa: [TERRAoasi]

[TERRAoasi], projecte coordinat per Gabriel Verderi i Susana Medina,  és una idea que articula de manera gràfica la relació  humana amb l’element territorial, com espai físic i habitable. Oasi és un concepte obert que vol connectar el sentit de pertinença del barri, de ciutat i de la comunitat amb connotacions de qualitat de vida, d’interconnexió, diversitat, etc.

Els cinc centres participants (el CEIP Montserrat, l’Escola Cultura Pràctica, l’Escola Municipal d’Educació Especial El Pi, l’Escola Joaquima de Vedruna i l’INS Blanxart ) treballen amb un barri, un carrer o una determinada part del municipi de Terrassa. Aquests territoris seleccionats, entesos des de la seva dimensió espacial, temporal i relacional, amb l’objectiu d’identificar-los i connectar-los tot creant l’oasi de Terrassa, el [TERRA oasi].

Mitjançant les arts, es proposa que aquests llocs es facin visibles, creant un vincle amb un projecte comú de ciutat educativa en les arts. L’objectiu és projectar la idea de ciutat com un lloc de vida, que requereix ser cuidat i preservat per les persones que hi habiten. Un lloc que si no es protegeix, corre el perill de caure en l’aïllament o la desertització. Cadascuna d’aquestes parts del [TERRA oasi] prenen diferents formes i diferents sentits en funció de la història, les relacions entre les persones, la seva arquitectura, les seves activitats, la seva qualitat de vida.…

Més informació a: www.diba.cat/web/oda/porositats