El passat és un pròleg | David Bestué + Alicia Framis + Raquel Friera + Daniel Jacoby + Cova Macías [+ Martí Anson]

Martí Anson
Pavelló català. Arquitecte anònim (2013)
Instal·lació
Fusta. Mides variables

Aquesta peça va formar part de l’exposició inaugural de presentació del M|A|C el març de 2014, en la primera estació en construcció després de la seva presentació al Palais de Tokyo de París. 


Als anys 60 Joaquim Anson va dissenyar mobles de manera totalment altruista per a coneguts seus de Mataró. El fet no va aparèixer perquè sí, sinó que va ser conseqüència de diversos factors: les cooperatives, on arquitectes, advocats, administradors, enginyers i tot tipus de treballadors van posar-se a treballar per tirar endavant projectes i trencar el funcionament de l’acabament de la dictadura espanyola. Els petits gestos van aconseguir grans coses.

L’anonimat, reivindicar les petites coses que han estat importants i que han canviat els petits entorns: com és possible que una persona, sense ser arquitecte, construeixi una casa per anar de vacances a principis dels 70 i la construeixi amb tots els conceptes de l’arquitectura de l’època? Un Coderch anònim enmig del camp en un petit poblet del Pirineu?

En aquest entorn, el pare d’Anson va voler construir una casa per anar de vacances amb la seva família. Va comprar un solar i va projectar una casa on el totxo cobria totes les necessitats, com a estructura i com a mobiliari. La casa era un moble de 50 metres quadrats, un espai de vivenda a mida de la família. Allò important era l’interior i la funcionalitat, no pas la façana. L’economia de l’espai era un dels punts essencials de l’edifici. Una barreja de tradició i modernitat, tal i com feia Coderch.

Per reivindicar aquests petits actes, Martí Anson construeix una rèplica a escala 1/1 de la casa de vacances que havia construït el seu pare com un pavelló català. Un pavelló com a la imatge contemporània d’un país i de l’arquitectura d’un moment. Reivindicar l’arquitectura anònima sense complexos és una de les propostes d’aquest projecte. Una casa de vacances no deixa de ser el que és. Però si es presenta com un pavelló, l’edifici adquireix una certa rellevància. Passa a tenir un significat polític diferent. La casa es va presentar dins del Palais de Tokyo de París, edifici que es va construir amb motiu de la fira internacional de 1937.

muntatge pavelló català anson 2

Martí Anson
Mataró, 1967
Viu i treballa a Mataró

Després de llicenciar-se a la Universitat de Barcelona (1991), Martí Anson ha treballat d’arquitecte (Bon dia, 1999/2000; L’apartament, 2002); de futbolista (L’angoixa del porter al penalt, 2001); de cineasta (Walt & Travis, 2003);  de constructor d’embarcacions (Fitzcarraldo, 2004-5); de lladre d’art (Mataró/Montréal, 2006); de constructor (Martí and the flour factory, 2008); de xofer (Mataró chauffeur service, 2010); de dissenyador de mobles (Joaquimandson furniture, 2011), …
http://www.martianson.net